Hudba a divadlo
Smetana, Škroup, Benda, Corelli, Vejvanovský
Rok české hudby rezonuje ve všech hudebních oblastech. My nezůstáváme stranou, představujeme Vám to nejlepší v podání těch nejlepších. Zcela jistě zažijete Vás zvedne ze židle dílo Má vlast Bedřicha Smetany v podání umělců hned 2 filharmonií o počtu téměř 120 hudebníků. Celý tento kolos bude řízen taktovkou dirigenta evropského formátu, Tomáše Netopila. Sobotní program ale neklopýtá ve stínu hudebního genia. první česká opera z pera Františka Škroupa Dráteník, rozechvěje Vaše bránice až se neubráníte potlesku vestoje.
Z programu by Vás mohlo zajímat…
MÁ VLAST
20:00 - 21:30 v Nádvoří, Arcibiskupský zámek Kroměříž
Slavnostní zahajovací koncert festivalu, speciálně zaměřen na 200. leté výročí narození Bedřicha Smetany. Zazní jeho nejznámější dílo v podání Filharmonie Bohuslava Martinů a Moravské filharmonie Olomouc pod vedením dirigenta evropského formátu a kroměřížského rodáka, Tomáše Netopila.
Program
Bedřich Smetana (1824–1884): Má vlast
Vyšehrad
Vltava
Šárka
– přestávka 15 minut –
Z českých luhů a hájů
Tábor
Blaník
Vstupenku na zahajovací večer můžete zakoupit ZDE právě TEĎ.
KOUPIT VSTUPENKU NA ZAHAJOVACÍ VEČER
Účinkují
Tomáš Netopil – dirigent
Filharmonie Bohuslava Martinů
Moravská filharmonie Olomouc
MORAVSKÉ MOTIVY V JAZZU
22:30 - 23:50 v Pod balkónem, Podzámecká zahrada Kroměříž
Bedřichem Smetanou páteční večer nekončí! V Podzámecká zahradě se můžete těšit na vystoupení světově uznávaného jazzmana, pianisty a skladatele, Emila Viklického.
Můžete se těšit na jazzové varianty moravských lidových písní a na skladby samotného Emila Viklického.
Účinkují:
Emil Viklický – klavír
Jiří Stivín Jr. – bicí
František Uhlíř – kontrabas
BENDA DYNASTY
11:00 - 12:00 v Sněmovní sál, Arcibiskupský zámek Kroměříž
Program:
Jiří Antonín Benda (1722–1795): Fantasie c moll pro cembalo sólo
Fridrich II. Veliký (1712–1786): Sonáta e moll pro flétnu a basso continuo
Grave – Allegro – Tempo giusto
Jiří Antonín Benda: Sonatina C dur cembalo solo
Jan Jiří Benda (1714–1752): Sonáta I. C dur pro flétnu a basso continuo
Andante – Allegro – Allegro
Johann Joachim Quantz (1697–1773): Tři capriccia formě sonáty pro flétnu sólo
Florian Urban (?–1788): Florian Urban: Rondo f moll
Jiří Antonín Benda (1722–1795): Sonáta G dur pro flétnu a obligátní cembalo
Allegro moderato – Andante – Allegro
Účinkují:
Jiří Havrlant – cembalo
Michaela Šikulová Ambrosi – příčná flétna
BAROKO TRIO
15:00 - 16:00 v Sněmovní sál, Arcibiskupský zámek Kroměříž
Program:
Anonym: Sonata no. 12 (Kroměřížský hudební archív)
Nicola Matteis (1650–1713): Diverse bizzarie sopra la Vecchia Sarabanda o pur Ciaccona
Arcangelo Corelli (1653–1713) Sonata F dur no. 4, op. 5
Adagio – Allegro. Adagio – Vivace – Adagio – Allegro
Giovanni Benedetto Platti (1697–1763): Trio Sonata D dur WD 681
Grave – Allegro – Siciliana – Giga
Arcangelo Corelli (1653–1713): La Follia
Účinkují:
Micheala Koudelková – zobcové flétny
Libor Mašek – violoncello
Monika Knoblochová – cembalo
DRÁTENÍK
20:00 - 21:30 v Sněmovní sál, Arcibiskupský zámek, Kroměříž
První česká opera je jen jedna a stejně jako hymna je nesmazatelným pokladem naší historie.
Lásce neporučíš. Růžena a Vojtěch se do sebe zamilovali na první pohled, ale jejich otcové s nimi mají jiné plány.
Dráteník je komická opera o dvou dějstvích na libreto českého básníka a překladatele Josefa Krasoslava Chmelenského (1800-1839). Premiéru měla 2. února 1826 v pražském Stavovském divadle. Na Škroupův popud vypracoval Chmelenský poměrně rychle libreto a předložil jej Škroupovi ke zhudebnění. Ten partituru opery, uzpůsobenou zvyklostem vídeňského singspielu a francouzské opéra-comique, dokončil někdy před koncem roku 1825, a protože ji považoval za svou první významnou skladbu, přidělil jí opusové číslo 1. Sám pak Dráteníka nastudoval a vystoupil v něm v titulní tenorové úloze. Premiéra první původní české opery byla vnímána jako prvořadá společenská událost a zúčastnili se jí nejvýznamnější osobnosti českého kulturního života.
Vstupenku na sobotní večer můžete zakoupit ZDE právě TEĎ.
KOUPIT VSTUPENKU NA SOBOTNÍ VEČERNÍ PROGRAM
Účinkují
Dráteník/Škroup: Matúš Šimko
Růžena: Lenka Cafourková Ďuricová
Vojtěch: Marek Žihla
Liduška: Aneta Podracká
Květenský: Aleš Janiga
Lána: Simeon Hána
Kůl: Martin Vodrážka
Hranatý/Chmelenský: Martin Mihál
Režie: Kateřina Křivánková
Kostýmy, scéna: Sylva Marková
Volantes Orchestra
umělecký vedoucí: Marek Čermák
SWINGDIXIE
22:30 - 23:50 v Pod balkónem, Podzámecká zahrada
Program
Ethel Waters (1896–1967): I found new baby
Ted Snyder (1881–1965): The sheik of Araby
Louis Armstrong (1901–1971): Hrej mi
J. K. Oliver (1881–1938): Creole jazz
S. E. Nováček (1911–1979): Jen pro ten dnešní den
Lew Pollack (1895–1946): That´s a plenty
Petr Skoumal (1938–2014): Starý pán
James F. Hanley (1892–1942): Indiana
Louis Alter (1902–1980): New Orleans
Jaroslav Ježek (1906–1942): Ezop a Brabenec
Svítá
Scott Joplin (1868–1917): Maple leaf rag
Paul Severson (1928–2007): Svatí pochodují
Ivan Mládek (*1942): Jazz
Ludvík Podéšť (1921–1968): Dva roky jezdím bez nehod
Jaroslav Ježek: Život je jen náhoda
Bennie Moten (1893–1935): South
Jerry Herman (1931–2019): Hello Dolly
Jiří Šlitr (1924–1969): Tereza
Tom Delaney (1889–1963): The jazz – Me Blues
George W. Meyer (1884–1959): Sugar
Petr Hapka (1944–2014): Šaškové počmáraní
Matylda (Australská lidová)
R. Rodgers (1902–1979): Lady is tramp
Fred Ebb (1928–2004): Cabaret
H. Carmichael (1899–1981): Lazy River
Jaroslav Ježek: Nebe na zemi
Jiří Šlitr: Blues pro tebe
Martin Kudlička: Města nad řekou
Kurt Weill (1900–1950): Mackei Messer
Duke Elilington (1899–1974): Já bych si rád najal dům
Fred Rose (1898–1954): Dej mi pár okovů
Dalibor C. Vačkář (1906-1984): Je mi do zpěvu
Jiří Šlitr: Árie měsíce
Účinkují
Swing-Dixie AČR
AD MATREM VENITE
15:00 - 16:00 v Sněmovní sál, Arcibiskupský zámek Kroměříž
Program:
Johann Heinrich Schmelzer (?1620–1680): Sonata a 4 detta La Carolietta
Bonifazio Graziani (1604–1664): Ad Matrem venite
Georg Arnold (1621–1676): Canzon à 4
Anonym /? Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704): In sole posuisti
Johann Joseph Fux (1660–1741): Sonata à 4
Giovanni Legrenzi (1626–1690): O dilectissime Jesu
Johann Heinrich Schmelzer: Sonata quarta
Pavel Josef Vejvanovský (1639/40–1693): Sonata à 4
Anonym / ? J. H. Schmelzer: Gegriest seist du
Účinkují:
Lenka Cafourková Ďuricová soprán & CAPELLA ORNAMENTATA
Richard Šeda – cink, zobcová flétna, umělecký vedoucí
Vojtěch Zajíc – barokní housle
Jakub Zívalík – barokní trombon
Michaela Bieglerová – dulcian, zobcová flétna
Marek Čermák – varhanní pozitiv
Slovo k programu:
Kroměřížská kapela biskupa Karla z Lichtensteinu – Castelcorna (1624–1695) je fenomén, který stále vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Bohatostí repertoáru i dobře vybaveným instrumentářem se zařadila mezi nejvýznamnější hudební tělesa v českých zemích v pobělohorském období. Zásadní vliv na formování kapely měl nesporně skladatel, trubač a kapelník Pavel Josef Vejvanovský (1639/1643–1693), jehož osobní „sbírka“ dnes tvoří základ nejstarší části kroměřížského archivu. Když jsem v roce 2008 v kodaňské královské knihovně studoval sólová mariánská moteta Bonifazia Grazianiho (1604–1664), netušil jsem, že narazím na jednu zvláštnost týkající se kroměřížské hudební sbírky. V roce 1669 vyšla v Římě Grazianiho sbírka Motetti a voce sola obsahující mariánské moteto Ad Matrem venite pro soprán a basso continuo, jež vyšlo tamtéž tiskem. V lichtenšteinské kroměřížské sbírce se pod autorstvím Alessandra Pogliettiho nachází Moteto à 6 (1675), které je, až na malou odlišnost v ritornellu, zcela shodné s Ad Matrem venite Bonifazia Grazianiho. Poglietti k motetu mistrně dokomponoval 5 viol, čímž dodal skladbě slavnostnější charakter. Nabízí se otázka, co vedlo Pogliettiho k této „aranži“ a navíc nepřiznání Grazianiho autorství? Poglietti byl od roku 1661 dvorním a komorním varhaníkem císaře Leopolda I. ve Vídni, ale později se ucházel o místo u biskupa Karla, což se mu však nepodařilo.Dvorní císařský kapelník a jeden z nejvýznamnějších houslistů své doby Johann Heinrich Schmelzer, byl v mládí hráčem na cink ve vídeňské katedrále sv. Štěpána. Jeho Sonata à 4 detta la Carolietta, ve svém názvu skrývající jméno kroměřížského biskupa Karla, je dochována unikátně v rukopise pouze v Kroměříži. V této sonátě mistrně využil čtveřici v tehdejší době velmi užívaných nástrojů – housle, cink, trombon a dulcian. Český rodák Heinrich Ignaz Franz von Biber, žák J.Schmelzera, byl přítel a spolupracovník Pavla Vejvanovského. Do Kroměříže přišel z Vídně patrně v roce 1668, kde pobyl necelé 2 roky. Ze služeb biskupa však odešel bez předchozí výpovědi a bez biskupova vědomí do služeb arcibiskupa Maxmiliana do Salzburgu. Ze Schmelzerových dopisů víme, že biskupa Biberův odchod velmi roztrpčil, protože v něm spatřoval projev nevděku. Biber však do Kroměříže zasílal skladby, vesměs autografy, které jsou dnes ozdobou Liechtensteinovy sbírky. Hudební skladatel a varhaník Georg Arnold se narodil v roce 1622 ve Valticích (Feldsberg) na Jižní Moravě na panství Lichtensteinů. Byl varhaníkem farního kostela sv. Marka ve městě
Wolfsbergu a od roku 1649 se stal dvorním varhaníkem v Bamberku u biskupa knížete Melchiora Otto Voit von Salzburg. Později převzal povinnosti regenschoriho katedrály v Bamberku. Jeho Canzon à 4 se dochoval v tištěné sbírce Canzoni, ariae et sonate pro 1–4 hlasy vydané v Bamberku v roce 1659 a v Kroměříži v opisu kolem roku 1660.